۱۳۹۳/۰۴/۰۳

شگردهای مردان برای کسب مجوز چند همسری

چند همسری زیر یک عنوان خاص در قوانین کشور وجود ندارد. چرا می گوئید مردان می توانند بیش از یک زن را در نکاح دائم خود داشته باشند.
پرسش:
زنی هستم که مدت ده سال است شوهر دارم و تا چندی پیش زندگی ما سالم و طبیعی بود و بچه ها در خانواده از محبت پدر و مادر به قدر کافی برخوردار بودند. مدتی است شوهرم با رفتار خشونت آمیز نسبت به من و بچه ها روابط را پر تنش کرده. از گوشه و کنار شنیده ام عاشق زن دیگری شده و در صدد است من را به ستوه بیاورد تا خانه را ترک کنم و او با آن زن ازدواج کند. راستش حساس شدم و رفتم کتاب های قانون را ورق زدم و در عناوین و فصول قانون مدنی که شما همیشه به آن استناد می کنید، عبارت “چند همسری” و مانند آن را نیافتم. کنجکاو شده ام. می توانید من را در این باره راهنمائی کنید؟
پاسخ:
درست است. چنین عنوانی را پیدا نمی کنید. در قانون مدنی ایران که در سال ۱۳۰۷ تصویب شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست، این عنوان مشاهده نمی شود. اما در موادی از همین قانون می توان مجوز چند همسری مردان را پیدا کرد. مثلا” در بحث تقسیم ارث بین همسران که زیر عنوان “ در وصایا و ارث ” تدوین شده است، چگونگی تقسیم ارث بین همسران مردی که درگذشته،  شرح داده شده است. در این بحث آن چه نسبت به زنان بسیار غیر منصفانه و غیرعادله است، این است که سهم زن از ارث شوهر اگر متوفی فرزند داشته باشد، یک هشتم و اگر فرزند نداشته باشد یک چهارم است. جالب آن که در صورت وجود چند زن در علقه همسری مردی که درگذشته است، همان یک هشتم یا یک چهارم بین آنها به نسبت مساوی تقسیم می شود. در هر حال چند همسری مرد در قوانین ایران به صورت های گوناگون به رسمیت شناخته شده است.
پرسش:
بنابراین قانون، زن اول را بابت هوسرانی شوهر مجازات می کند و از سهم ارث او به صورت ظالمانه ای می کاهد.  حال که این طور است چرا شوهرم نمی رود زن دوم بگیرد؟ چرا من را عذاب می دهد و روزگارم را سیاه کرده است؟ همه چیز که به نفع اوست.
 پاسخ:
علت آن است که پیش از انقلاب قوانینی به نفع زنان از تصویب گذشته که به موجب آن ، برای ازدواج با زن دوم به رضایت شما یا حکم دادگاه  نیاز است. او می خواهد با بدرفتاری به یکی از این دو اجازه یعنی اجازه شما یا حکم دادگاه دست یابد.
پرسش:
چه جوری؟ من که اجازه نمی دهم. دادگاه چرا باید اجازه بدهد؟
پاسخ:
این ها را او هم می داند. از همین رو بدرفتاری می کند. بدرفتاری های او پیامد دارد. یکی این است که شما عاصی می شوید و خانه را ترک می کنید. بعد او می رود دادگاه و شما را ناشزه معرفی می کند. وقتی دادگاه عدم تمکین شما را احراز کرد به او اجازه ازدواج مجدد می دهد.
پرسش:
من در هر شرایطی خانه را ترک نمی کنم.
پاسخ:
ولی سکوت هم نکنید و هربار که مورد خشونت قرار می گیرید به مراجع قضائی و پلیسی مراجعه کرده و مدارکی جمع آوری کنید مبنی بر رفتار خشونت آمیز او. در این صورت برای دادگاه آسان نیست که اجازه ازدواج مجدد بدهد. اما ممکن است به ستوه بیائید و در یک لحظه حساس که احساس می کنید ممکن است خانه و زندگی و حتی حضانت بچه ها را از دست بدهید، برای حفظ امنیت خود و بچه ها شخصا اعلام کنید که به ازدواج مجدد او رضایت می دهید، مشروط بر این که مسکن و رفاه شما و بچه ها را تامین کند.
پرسش:
راه دیگری وجود ندارد برای آن که او نتواند تجدید فراش کند؟
پاسخ:
خیر. از عدالت نسبت به زنان در قوانین ایران خبری نیست.
پرسش:
اگر بدون رضایت من زن بگیرد چه می شود؟
پاسخ:
برای شما حق طلاق ایجاد می شود. آن را هم اخیرا آقایان تا حدودی محدود کرده اند و در یکی از آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور که حکم قانون را دارد، یادآور شده اند اگر به علت تخلف زن، مرد بی اجازه او همسر دیگری را به عقد دائم خود در آورده باشد، زن حقی بر طلاق ندارد.
پرسش:
تخلف زن را چگونه تعریف می کنند؟
پاسخ:
عدم تمکین و ترک خانه بدون اجازه دادگاه.
پرسش:
جوابم را گرفتم.  قانون به زن مثل کالا نگاه می کند و به مرد مثل مالک کالا.
پاسخ:
زنان نباید سکوت کنند. لازم است به صورت مسالمت آمیز نارضایتی های خود را با نهادهای حکومتی در میان بگذارند. اگر سکوت کنند، مثل کالا به آنها نگاه می کنند و قوانین بدتریرا تصویب می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

برگزیده ها